Уроки от Хаки
Поскольку я упрощу урок и буду рассказывать только о версии 2.8х, статья получится небольшой.
На самом деле, вы можете просто взять и перетащить изображение в окно Blender’а. Вот это поворот, да? Только следите за видом, не то изображение получится кривоватым. Итак, референс автоматически выравнивается лицом к камере. А, ну и про 3D курсор не забывайте! Он влияет на расположение всех добавленный объектов, так что пустышки-изображения — не исключение.
Легче всего нажать 1 на numpad, чтобы перейти в вид спереди, перетащить фронтальное изображение, затем — num3 для вида сбоку. И так далее, пока все необходимые референсы не будут на своих местах.
А вот если перетащить картинку при виде из камеры (num0), то изображение автоматически станет фоновым именно для камеры, а не импортируется как объект типа Image.
Параметры фонового изображения для камеры. Не буду слишком подробно останавливаться на этих настройках, они очень похожи на те, что и в пустышке. Кстати о них.
Чтобы добавить этот объект не путём перетаскивания, нужно нажать
Референс от фона в данном случае отличается только пресетом настроек. Можно, кстати, пойти сложным путём и добавить пустышку (Empty), а потом уже установить для неё изображение… но зачем? В любом случае, понимание, как именно это работает, вам точно пригодится.
Итак, после этого вам предложат выбрать, какое именно изображение нужно добавить. Думаю, здесь нет ничего сложного. Когда найдёте то, что нужно, нажмите Load Reference/Background Image. Кстати, добавление изображения также привязано к виду и 3D курсору, как и при перетаскивании.
Если навести курсор на край изображения, появятся такая жёлтая рамка, а если на центр — ещё и перекрестие. С их помощью можно менять расположение и размер изображения.
На панели настроек за эти параметры отвечает «Size» и «Offset X/Y».
Также этот объект можно масштабировать, перемещать и вращать как и любой другой через S, G, R.
Что ж, не буду останавливаться подробно на каждом параметре потому что их названия говорят сами за себя (возможно я добавлю это позже, а то пока мне лень, я устала)
Можете посмотреть подробнее в видео, которое хотя отчасти и устарело, но тем не менее всё ещё наглядно.
Вы можете как добавлять «чертёж» с разных сторон и моделировать точно по нему, так и просто размещать вспомогательные изображения где-то рядом с тем, что моделируете/скульптурируете (хотя для этого можно использовать сторонние программы). В общем, дерзайте!
How to add reference images in Blender?
Finding the right reference image can be challenging, and as a 3D artist, I understand this. That's why I'll demonstrate how simple it is to incorporate background images in Blender. Whether you're new to Blender or a seasoned pro, this thorough tutorial will illuminate every aspect of the app and its many useful capabilities. Add reference images that are a perfect fit for your design in a matter of seconds with only a few clicks. So let's get started!
Blender how to add reference image
This is quick tips showing how to add reference image in Blender. We can add reference image or reference photo into 3D viewport by click and drag. And then we can use lock this reference image. This is good tips to add reference image for 3D modeling or other uses. Reference can be a good guide for your 3D work in Blender.
How to add reference image in Blender
Watch on YouTube,
Click here to subscribe this YouTube channel, more video will be shared with you. Let’s play with Blender together! Welcome to watch more video on【Youtube Playlist】
Have fun with CGI, to make it simple.
#cgian #aritstB #b3d #blender
Welcome to share with your friend.
by [email protected]
Share this:
You May Also Like
How to use Blender Texture Paint – Painting an Easter Egg
How to make Blender Random Color and Randomize Transform
How to move object in Blender, Basics for beginners
Leave a Reply Cancel reply
You must be logged in to post a comment.
Follow to get updates
Blender Timelapse Video
Watch here,
Advertisement 2
Latest Post
Can’t find the thing you’re looking for.
Try to search here
How to Add Reference Images in Blender
NOTE: Backgrounds and reference images will not appear in the rendered scene. To render an image, try using Add Image as Plane.
The Details
It is often helpful to have reference images like sketches or photos to use when starting to model an object. To add a reference image, hit Shift + A to bring up your Add menu. Scroll down until you find the Images tab. When you hover over it, you will see two options: reference, or background. A Reference image is an image that is visible in the scene and can be moved and manipulated like a plane.
The Background image option is similar in that it adds an image and can be scaled, rotated, and moved with the S, R, and G keys, but it is only viewable in the top, front, or side views of the scene. Toggle through the views using, 1, 3, and 7 on the numberpad.
NOTE: When rotating a Background image, be sure to include the axis as well as “90” to rotate 90 degrees. Alternatively, with the Background image selected, press N to pull up the Transform tab, which shows the object’s Location, Rotation, and Scale.
Background and Reference Image Settings
To find the settings for the Background or Reference image, select the image and click the red picture icon in the panel on the right side of the screen. This tab is an “Empty” tab because the image is added as an Empty – essentially a placeholder, point of reference, or other non-rendered object.
Checking Use Alpha will give you the ability to adjust the transparency of the image, which can be useful for overlaying blueprints or floorplans over your model.
The top dropdown labeled Display As will change the type of object that represents the Empty. The Size and Offset settings are basic scaling and positioning settings.
The Depth setting determines if the image will always display in front of or in back of the object. The Default setting will treat the image the same as any other object and adjust its visibility based on its position in the scene.
“Side” will set the direction from which the image is visible: only visible from the front side, only visible from the back, or both.
The Orthographic and Perspective checkboxes toggle which views the image is visible in.
In the section below that, you’ll see the option to change the image file if needed. The Source dropdown gives a few image type options, including Movie.
The bottom file field is the “pack” option, which will “pack” that image into the .blend file, essentially duplicating it, storing it and referencing it within that .blend file. If that particular image ever moves or is deleted from your machine, Blender will always know where to grab that file – the copy within the .blend file itself.
Reminder: the Background or Reference image will not be rendered with your scene. There are other ways of adding renderable images to a 3D scene.